Komisja Europejska przedstawiła 28 czedrwca br. wnioski mające na celu wprowadzenie do epoki cyfrowej płatności i szerzej pojętego sektora finansowego. Przyjęte dziś nowe przepisy przyczynią się do dalszej poprawy ochrony konsumentów i konkurencji w zakresie płatności elektronicznych oraz umożliwią konsumentom bezpieczną wymianę danych, tak aby mogli oni uzyskać dostęp do szerszego wachlarza lepszych i tańszych produktów i usług finansowych. Wnioski te stawiają w centrum zainteresowania interesy konsumentów, konkurencję, bezpieczeństwo i zaufanie.
W ostatnich latach rynek usług płatniczych znacznie się zmienił. Płatności elektroniczne w UE stale rosną, osiągając wartość 240 bln euro w 2021 r. (w porównaniu z 184,2 bln euro w 2017 r.). Tendencję tę przyspieszyła pandemia COVID-19. Na rynek weszli nowi dostawcy, korzystający z technologii cyfrowych, w szczególności świadczący usługi „otwartej bankowości”, tj. bezpiecznego udostępniania danych finansowych między bankami a spółkami z branży technologii finansowych („spółki fintechowe”). Pojawiły się również bardziej wyrafinowane rodzaje oszustw, które narażają konsumentów na ryzyko i mają wpływ na zaufanie.
W odpowiedzi na te zmiany przyjęty dziś pakiet ma na celu zapewnienie, aby sektor finansowy UE wywiązywał się z zakładanych zadań i był zdolny do dostosowania się do trwającej transformacji cyfrowej oraz związanych z nią zagrożeń i możliwości – w szczególności dla konsumentów.
Dlatego też Komisja zaproponowała dziś dwa zestawy środków:
Przedstawiony dziś wniosek zmieni i zmodernizuje obecną drugą dyrektywę w sprawie usług płatniczych, która stanie się trzecią dyrektywą w sprawie usług płatniczych, a ponadto ustanowi rozporządzenie w sprawie usług płatniczych. Wniosek składa się z pakietu środków, które:
Wniosek ten zapewnia konsumentom możliwość dokonywania niezawodnych i bezpiecznych płatności i transakcji elektronicznych w UE, krajowych lub transgranicznych, w euro i w walutach innych niż euro. Chroniąc prawa klientów, ma również zapewniać większy wybór dostawców usług płatniczych na rynku.
Wniosek ten określi jasne prawa i obowiązki w zakresie zarządzania udostępnianiem danych klientów w sektorze finansowym poza rachunkami płatniczymi, a mianowicie:
W praktyce wniosek doprowadzi do powstania bardziej innowacyjnych produktów i usług finansowych dla użytkowników oraz pobudzi konkurencję w sektorze finansowym. Przykładowo konsumenci odniosą korzyści z lepszego zarządzania finansami osobistymi i doradztwa finansowego. Uciążliwe wcześniej procesy, takie jak usługi porównywania ofert lub przejście na nowy produkt, staną się prostsze i tańsze, w tym na przykład zautomatyzowane rozpatrywanie wniosków o kredyt hipoteczny. MŚP miałyby również dostęp do szerszego zakresu usług i produktów finansowych, takich jak bardziej konkurencyjne kredyty wynikające z łatwiejszego dostępu do ich danych dotyczących zdolności kredytowej.
Przedstawiony dziś wniosek stanowi wypełnienie kluczowego zobowiązania zawartego w strategii Komisji w zakresie płatności detalicznych z 2020 r. poprzez zapewnienie, aby przepisy mające zastosowanie do unijnego sektora płatności detalicznych pozostały adekwatne do zakładanych celów, z uwzględnieniem zmian na rynku, a także promowanie rozwoju płatności natychmiastowych w UE. W tym kontekście uzupełnia on wniosek Komisji z 2022 r. dotyczący rozporządzenia w sprawie udostępnienia płatności natychmiastowych w euro wszystkim obywatelom i przedsiębiorstwom posiadającym rachunek bankowy w UE i w państwach EOG.
Jednocześnie wniosek dotyczący dostępu do danych finansowych przyczynia się do realizacji określonego w strategii w zakresie finansów cyfrowych z 2020 r. zobowiązania do utworzenia europejskiej przestrzeni danych finansowych. Ogólnie rzecz biorąc, niniejsza inicjatywa dotycząca sektora finansowego wpisuje się w szerszą europejską strategię w zakresie danych i opiera się na kluczowych zasadach dostępu do danych i ich przetwarzania określonych w towarzyszących jej inicjatywach, takich jak akt w sprawie zarządzania danymi, akt o rynkach cyfrowych i wniosek dotyczący aktu w sprawie danych.
Źródło: Komisja Europejska
Powrót do listy