3 czerwca ochodziliśmy Światowy Dzień Roweru, z tej okazji zagłębiamy się w unijny handel rowerami 2022.
W 2022 r. UE wyeksportowała rowery (zarówno elektryczne, jak i nieelektryczne) o wartości 1,1 mld euro (+22 proc. w porównaniu z 2021 r.). Import wyniósł ponad dwukrotnie więcej niż eksport, przy czym rowery były warte 2,5 miliarda euro (+32%). Ogólny wzrost wartości handlowej rowerów można przypisać wzrostowi handlu rowerami elektrycznymi, które są zazwyczaj droższe.
Dalsza analiza danych z 2022 r. pokazuje, że UE wyeksportowała 365 tys. rowerów elektrycznych (+16 proc. w porównaniu z 2021 r.) i zaimportowała 1,2 mln rowerów elektrycznych (+16 proc.). Tymczasem UE wyeksportowała 1 milion rowerów nieelektrycznych (-31 proc. w porównaniu z 2021 r.) i zaimportowała 5,2 mln (-9 proc.).
Szwajcaria i Wielka Brytania są głównymi kierunkami eksportu
W 2022 r. głównym miejscem eksportu rowerów nieelektrycznych z UE była Szwajcaria (25 proc. całości eksportu poza UE pod względem wartości), następnie Wielka Brytania (23 proc.) i Stany Zjednoczone (7 proc.).
W przypadku eksportu rowerów elektrycznych głównymi miejscami docelowymi były również Szwajcaria i Wielka Brytania (odpowiednio 38% i 27% całkowitego eksportu rowerów elektrycznych poza UE), a następnie Stany Zjednoczone (13%) i Norwegia (9%).
Kambodża i Tajwan: główne źródła importu rowerów
W 2022 r. import rowerów nieelektrycznych do UE pochodził głównie z Kambodży (30 proc. całkowitego importu rowerów spoza UE), Tajwanu (23 proc.), Chin (11 proc.), Bangladeszu (10 proc.) i Turcji (6 proc.).
Tymczasem import rowerów elektrycznych do UE pochodził głównie z Tajwanu (56 % całkowitego importu rowerów elektrycznych spoza UE), następnie z Wietnamu (14 %), Szwajcarii (13 %), Chin (8 %) i Turcji (5 %).
Źródło: Eurostat
Powrót do listy